صفحه اصلی > اقتصاد و جامعه : خودروهای طرح یکپارچه بر اساس قیمت های جدید عرضه خواهند شد

خودروهای طرح یکپارچه بر اساس قیمت های جدید عرضه خواهند شد

یکپارچه

با توجه به برگزاری جلسه تصمیم‌گیری درباره قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها، سخنگوی وزیر صمت بیان کرد که فرمول قیمت‌گذاری خودروها توسط شورای رقابت تعیین شده و این شورا مسئول قیمت‌گذاری است. بنابراین، خودروهایی که در طرح فروش یکپارچه عرضه می‌شوند، بر اساس قیمت روز اعلام شده توسط شورا تحویل داده خواهند شد.

در جلسه آتی شورای رقابت، قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها بررسی و درباره نتیجه و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیم‌گیری خواهد شد. با این حال، برخی مسئولان معتقدند که اعلام قیمت نهایی، امروز به دلیل برگزاری جلسه شورا، قابل انتظار نیست.

طی جلسه اصلی شورا که امروز برگزار می‌شود، نتیجه‌گیری‌های کارگروه‌های مختلف در صحن شورا مورد بحث و رای‌گیری قرار خواهد گرفت. سپس پروسه ابلاغ شروع خواهد شد. در واقع، شورای رقابت به دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حمایت و وزارت صمت اعلام می‌کند که از دیدگاه شورا، قیمت‌های خودروی داخلی و وارداتی می‌تواند به صورت جداگانه اعلام شود.

قیمت خودروهای طرح یکپارچه بر اساس آخرین قیمت‌های تعیین شده توسط شورای رقابت محاسبه خواهد شد.

قیمت خودروهای طرح یکپارچه بر اساس آخرین قیمت‌های تعیین شده توسط شورای رقابت محاسبه خواهد شد. در جلسه شورای رقابت، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تأکید بر اینکه شورای رقابت مسئول تصمیم‌گیری درباره قیمت محصولات دو شرکت خودروساز بزرگ است، اعلام کرد که قیمت‌های جدید خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت در این جلسه تصمیم‌گیری خواهد شد و پس از تصمیم‌گیری نهایی اعلام خواهد شد. وی همچنین یادآور شد که خودروهایی که در طرح یکپارچه برای فروش خودروهای داخلی عرضه می‌شوند، بر اساس آخرین قیمت‌های تعیین شده توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری خواهند شد.

بنابراین، با توجه به دستورالعمل تنظیم بازار خودرو که در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته منتشر شده، فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری تعیین شده و شیوه اعمال آن نیز تعیین شده است.

برای تعیین قیمت پایه خودروهای تولید شده در داخل کشور، لازم است برای هر خودرو، سه خودرو مشابه خارجی شناسایی شده و میانگین قیمت آن سه خودرو به دلار مشخص شود. سپس با توجه به نرخ ارز مرکز مبادله، قیمت به ریال تبدیل شده و با قیمت سازمان حمایت مقایسه می‌شود. سپس خودروها به صورت A تا F دسته‌بندی شده و قیمت آن‌ها با توجه به این دسته‌بندی و یا شرایط مختلف، مانند قیمت پایه رقابتی، تعیین می‌شود. این فرایند شامل تمام خودروهای داخلی است.

همچنین آخرین به‌روزرسانی قیمت خودروها در کارخانه، بهمن ماه ۱۴۰۰ انجام شده و در یک سال گذشته، قیمت “رسمی” محصولات دو خودروساز بزرگ ثابت ماند. در گذشته، قیمت خودروها به صورت سالیانه بر اساس نرخ تورم افزایش می‌یافت. با بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودروها، قیمت محصولات خودروسازان اصلاح شد. این اصلاح و به‌روزرسانی قیمت، با عمر سال ۱۴۰۱ برابر نیست و در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا براساس نرخ تورم و سود معقول به‌روز شد.