صفحه اصلی > علمی : رنگ ابداعی دانشمندان وعده کاهش هزینه برق را می‌دهد

رنگ ابداعی دانشمندان وعده کاهش هزینه برق را می‌دهد

new paint gives extra insulation saving on energy costs and carbon emissions 377736 960x540 1

دانشمندان رنگ جدیدی ابداع کرده‌اند که با هدف انقلابی در بهره‌وری انرژی، به کاهش قابل توجه مصرف انرژی، هزینه‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد رنگ جدید و خلاقانه‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به کاهش وابستگی روزافزون ما به کولر و بخاری کمک کند. این ابداع خلاقانه به شکل مجموعه‌ای از رنگ‌ها ارائه می‌شود و در صورت استفاده‌ی درست، واقعاً می‌تواند هزینه‌ی قبض برق و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. این رنگ قادر است تا ۸۰ درصد از تابش فروسرخ میانی خورشید را منعکس کند. بازتاب این رنگ ۱۰ برابر بیشتر از رنگ‌های معمولی است.

تابش فروسرخ میانی معمولاً به صورت گرما از خورشید ساطع می‌شود و توسط سطح ساختمان‌ها جذب می‌شود. اگر سطح بیرونی ساختمان با استفاده از این رنگ جدید رنگ‌آمیزی بشود، گرما از سطح ساختمان به محیط بیرون هدایت می‌شود. همچنین اگر این رنگ درون ساختمان استفاده شود، می‌تواند گرمای داخلی ساختمان را حفظ کند. به این ترتیب، سازندگان می‌گویند که رنگ جدید «راه حلی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در تمام سال» ارائه می‌دهد و می‌توان از آن در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف استفاده کرد.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، زمانی که رنگ در وضعیت گرمای مصنوعی آزمایش شد، مقدار انرژی مورد نیاز برای خنک کردن فضای بسته تقریباً ۲۱ درصد کاهش یافت. آزمایش رنگ در وضعیت سرمای مصنوعی، انرژی مورد نیاز برای گرم کردن فضا را تا ۳۶ درصد کاهش داد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که این رنگ قادر خواهد بود ۷٫۴ درصد از انرژی مورد نیاز برای گرم کردن، تهویه‌ی مطبوع هوا یا سرمایش یک آپارتمان دارای ارتفاع متوسط را ذخیره کند. این مقدار کم نیست، به عنوان مثال در ایالات متحده حدود ۴۰ درصد از کل انرژی مصرفی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود و بخش زیادی از انرژی به گرمایش، تهویه و خنک کردن هوا اختصاص داده می‌شود.

در سرتاسر جهان تغییرات غیرمعمول آب‌و‌هوایی شدیدتر و مداوم‌تر می‌شود و در بسیاری از موارد، دستگاه تهویه‌ی مطبوع هوا راه‌حل شماره یک ما برای غلبه بر گرما است. برخی برآوردها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع به دو سوم از خانه‌های جهان راه پیدا خواهند کرد. بدون شک این دستگاه‌ها می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند، اما ارزان‌ترین یا سبزترین راه برای خنک کردن ساختمان‌ها نیستند، باعث انتشار کربن و آلودگی هوا می‌شوند و تغییرات اقلیمی را تسریع می‌کنند.

استفاده از رنگ‌ها و لعاب‌های دیگر نیز باعث انعکاس تابش فروسرخ میانی می‌شود، اما نسخه‌ی جدید استنفورد فقط سفید خالص یا نقره‌ای نیست. رنگ‌های متنوع این مجموعه شامل سفید، آبی، قرمز، زرد، سبز، نارنجی، بنفش و خاکستری تیره است.

paintedobjects 64ec8b4655674f472e139290
اشیایی از جنس مواد مختلف در اشکال مختلف با رنگ جدید پوشیده شده‌اند.

استفاده از رنگ‌های متنوع و رنگین‌کمانی امکان‌پذیر است؛ زیرا رنگ جدید دارای دو لایه است که به صورت پشت سر هم اعمال می‌شود. اولین لایه، لایه‌ی زیرین بازتابگر و حاوی تکه‌های کوچک آلومینیومی و نقره‌ای رنگ است. لایه‌ی دوم، لایه رویی شفاف فروسرخ و حاوی نانوذرات غیرآلی رنگارنگ است. طرح رنگ دولایه قبلاً برای بازتاب سایر طول موج‌های تابش فروسرخ به وجود آمده است. بنابراین کاملاً منحصربه‌فرد نیست، اگرچه کاملاً مؤثر به نظر می‌رسد.

نویسندگان مطالعه در مقاله‌ی منتشر شده نوشته‌اند: «تطبیق‌پذیری رنگ، همراه با کاربرد آن برای سطوح مختلف در اشکال و مواد مختلف، باعث می‌شود این مجموعه‌ی رنگی در طیف وسیعی از طرح‌ها به‌طور گسترده‌ای کارآمد باشد.» وقتی که رنگ در سطح خارجی ساختمان استفاده می‌شود، تابش فروسرخ خورشید از لایه‌ی رویی رنگ عبور می‌کند و لایه‌ی زیرین مثل آینه تابش‌ها را منعکس می‌کند. به این ترتیب گرمای خورشید توسط ساختمان جذب نمی‌شود.

هر دو لایه‌ی رنگ ضدآب است؛ بنابراین رنگ جدید در محیطی با شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب نیز به کار می‌آید.

یی چویی دانشمند مواد از استنفورد، می‌گوید: «هم برای گرمایش و هم برای تهویه‌ی مطبوع، ما باید مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را در سطح جهان کاهش دهیم تا به اهداف خود در زمینه‌ی آلایندگی صفر برسیم».

وی افزود که نحوه‌ی کاهش تبادل گرما بین محل زندگی و کار انسان با محیط اطراف، توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند و مواد جدید برای عایق‌گذاری پیشرفته (مانند شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی برای پنجره‌ها) مورد تقاضا هستند. در حال حاضر تیم به اصلاح فناوری خود ادامه می‌دهد و امیدوار است که در آینده این رنگ را به بازار عرضه کند.

منبع : زومیت

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.